افطاری روز بیست‌و‌یکم ماه رمضان؛ سوپ عدس


برترین‌ها: سوپ عدس یکی از سوپ‌های آسان و در عین حال خوشمزه است که برای تمامی فصل‌های سال خوب است. این سوپ عالی با حداقل مواد درست می‌شود، اما طعمی فوق العاده دارد.

عدس یکی از مغذی‌ترین حبوبات است که حتی در روایات دینی ما هم بر استفاده از آن تاکید شده است. این ماده حاوی پلی فنل‌هایی ست که خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدان و محافظت کننده عصبی دارند. همچنین به کاهش فشار خون کمک کرده و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. عدس حاوی آهن و املاح معدنی نیز هست بطوری که نصف پیمانه آن حاوی ۳ میلی گرم آهن است. از این جهت استفاده از آن به افراد کم خون توصیه می‌شود. با وجود همه اینها، عدس‌ها حاوی مواد نامناسبی نیز هستند که به عنوان بازدارنده‌های جذب مواد مغذی شناخته می‌شوند از این جهت خیساندن آن با مقدار کمی نمک دریا توصیه همیشگی من است.

این ماده غذایی نیامدار به دلیل طعم آجیلی و خوشمزه و همچنین پخت سریع یک ماده همه کاره است. هم می‌توان عدس پخته را در سالاد ریخت و یا به عنوان بغل بشقابی همراه غذا‌های دیگر استفاده کرد و هم می‌توان به عنوان یک پایه غذا در غذا‌هایی مثل سوپ عدس و انواع آش و همچنین عدس پلو استفاده کرد. حبوباتی مثل نخود و لوبیا زمان پخت طولانی دارند، اما عدس سریع می‌پزد بخصوص عدس‌های ریز مخصوص عدسی.

عدس بر سه نوع است؛ قرمز، سبز و قهوه‌ای و البته یک نوع عدس سیاه هم هست که تنها در مناطق محدودی از کشورمان همانند خراسان شمالی کشت می‌شود و هندی‌ها از آن یک غذای خاص درست می‌کنند. عدس قهوه‌ای همان عدس مخصوص عدسی است که هم به صورت ریز یا محلی و هم به صورت درشت یا رسمی است. این عدس نهایتا در زمان ۴۵ دقیقه به طور کامل می‌پزد. سوپ عدس ما نیز با عدس قهوه‌ای پخته می‌شود البته شما می‌توانید در صورت دلخواه از عدس سبز هم استفاده کنید. استفاده از عدس سبز باعث می‌شود که ظاهر عدس در سوپ شما کاملا مشخص باشد.

مواد لازم:

  • عدس: ۱ و ۱/۲ پیمانه خشک
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • هویج: ۲ عدد متوسط
  • گوجه: ۵ عدد متوسط
  • زیره: ۲ قاشق چایخوری
  • کاری: ۱ قاشق چایخوری
  • روغن زیتون فوق بکر: ۱/۴ پیمانه
  • فلفل قرمز خشک: ۱ عدد
  • فلفل سیاه: به میزان دلخواه
  • نمک: ۱ قاشق چایخوری
  • لیموترش: ۱/۲ یک عدد

افطاری روز بیست و یکم ماه رمضان؛ سوپ عدس

طرز تهیه:

۱. ابتدا عدس‌ها را همراه با آب و کمی نمک دریا بخیسانید. هویج‌ها را پوست گرفته به همراه پیاز نگینی خرد کنید. روغن زیتون را در قابلمه ریخته و روی شعله متوسط گاز گرم کنید. وقتی گرم شد، پیاز و هویج را به آن اضافه کنید و بگذارید تا تفت بخورند و نرم شوند. یک ماهیتابه کوچک را بردارید و گوجه‌ها را به همراه مقداری آب بگذارید بپزند. اگر پودر زیره ندارید، مقداری زیره را آسیاب کنید. پودر زیره تازه آسیاب شده بویی به مراتب قویتر دارد. بهتر است از زیره سبز استفاده کنید. من البته از زیره سیاه استفاده کردم.

افطاری روز بیست و یکم ماه رمضان؛ سوپ عدس

۲. حالا زیره، پودر کاری و فلفل را به هویج و پیاز اضافه کنید. ادویه‌ها را کمی تفت دهید تا بوی آن‌ها بلند شود. سپس گوجه‌ها را از ماهیتابه خارج کرده داخل آب سرد بگذارید. پوست گوجه‌ها را جدا کرده و نگینی کنید. گوجه‌ها را روی هویچ و پیاز بریزید و تفت دهید تا سرخ شوند و آب بدهند، حالا آبی که عدس را با آن خیسانده‌اید دور بریزید و عدس‌ها را داخل قابلمه بریزید. عدس‌ها را مقداری تفت دهید تا شکلشان را موقع پختن حفظ کنند. بگذارید عدس‌ها همراه گوجه کمی بپزند، سپس ۶ پیمانه آب روی قابلمه بریزید. نمک را هم در این لحظه بریزید.

افطاری روز بیست و یکم ماه رمضان؛ سوپ عدس

۳. زیر قابلمه را زیاد کنید تا به جوش آید، پس از جوش آمدن، شعله را کمتر کرده و بگذارید تا عدس‌ها بپزند. وقتی عدس‌ها پختند. به اندازه ۲ یا ۳ لیوان از مواد داخل قابلمه را بردارید و داخل مخلوط کن بریزید. مواد را خوب پوره کنید. موقع ریختن سوپ داخل مخلوط کن خیلی دقت کنید تا دستتان نسوزد و موقعی هم که درب مخلوط کن را گذاشتید با دست‌تان یک حوله آشپزخانه را روی آن نگه دارید. سپس این پوره آماده شده را به قابلمه برگردانید. اگر ۲ لیوان را پوره کنید شکل مواد سوپ بهتر مشخص می‌شود من، چون دوست دارم بیشتر شبیه پوره باشد، ۳ لیوان از آن برداشتم.

افطاری روز بیست و یکم ماه رمضان؛ سوپ عدس

۴. در انتها نمک و فلفل آن را اندازه کنید. اگر نمک کم بود به آن اضافه کنید. در صورت تمایل مقداری فلفل سیاه تازه آسیاب شده در آن بریزید. آب یک نصف لیموترش را داخل آن ریخته و مخلوط کنید. حالا سوپ را در ظرف بکشید و با نان سرو کنید. این سوپ ظاهری ساده دارد، اما طعم آن فوق العاده است.

افطاری روز بیست و یکم ماه رمضان؛ سوپ عدس

  • نکات مهم
  • برای سوپ عدس بهتر است از سیر استفاده کنید. به این ترتیب که ۴ حبه سیر را ریز کرده و همراه پیاز و هویج سرخ کنید.
  • زیره عطر فوق العاده‌ای به عدس می‌دهد بنابراین ۲ قاشق چایخوری زیاد نیست، اما اگر زیاد از بوی زیره خوشتان نمی‌آید می‌توانید آن را به ۱ قاشق چایخوری کاهش دهید. زیره سبز انتخاب اول ماست، اما اگر آن را در اختیار نداشتید از زیره سیاه به میزانی کمتر استفاده کنید.
  • اگر در خانه کودکی تازه به غذا افتاده دارید و می‌خواهید این سوپ را به وی بدهید، میزان زیره و فلفل را کم کنید و از سیر هم استفاده نکنید.
  • میزان نمک و فلفل آن دست شماست، اما اگر کمی تند باشد مزه بهتری خواهد داشت.
  • ۱/۴ پیمانه روغن زیتون شاید کمی زیاد به نظر برسد، اما تاثیر زیادی روی طعم آن دارد. در صورتی که از روغن زیاد پرهیز می‌کنید میزان آن را کاهش دهید این سوپ باز هم خوشمزه خواهد بود. بهتر است از روغن زیتون فوق بکر استفاده کنید. این نوع روغن زیتون بو و طعم خوشایندی دارد که برای سوپ عدس انتخاب خوبی خواهد بود. من مقداری روغن زیتون خانگی داشتم که بوی قوی داشت بنابراین کمی از آن را با روغن زیتون سبک مخلوط کردم. شما می‌توانید از روغن زیتون‌های فوق بکر بسته بندی شده استفاده کنید.
  • به جای آب خالی می‌توانید حتی از آب مرغ یا عصاره سبزیجات استفاده کنید. این کار طعم خوشمزه‌ای به سوپ می‌دهد. البته بهتر است ۴ پیمانه عصاره مرغ و ۲ پیمانه آب استفاده کنید تا خیلی هم طعم مرغ نگیرد.
  • این سوپ می‌تواند یک شام و یا حتی ناهاری کامل در کنار نان برشته یا نان لواش معمولی باشد.
  • اگر ترجیح می‌دهید که یک سوپ رقیق داشته باشید مقدار عدس را به یک پیمانه کاهش دهید.

منبع: برترین ها بخش غذای ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *